یو پی اس چیست؟

UPS مخفف Uninterruptible power supply به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است. UPS چیست؟ به زبان ساده یو پی اس نقش واسط درمدار الکتریکی، بین برق شهری (ورودی) و سیستم مصرف کننده (خروجی) را دارد و در زمان قطعی برق شهری(ورودی)، وظیفه برق رسانی به مصرف کننده های خروجی را دارد.

تعداد بازدید: 4120

یو پی اس چیست؟

بررسی تخصصی یو پی اس توسط فروشگاه آنلاین سیماران:

ups مخفف چیست؟

UPS مخفف Uninterruptible power supply به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است. UPS چیست؟ به زبان ساده یو پی اس نقش واسط درمدار الکتریکی، بین برق شهری (ورودی) و سیستم مصرف کننده (خروجی) را دارد و در زمان قطعی برق شهری(ورودی)، وظیفه برق رسانی به مصرف کننده های خروجی را دارد.

سوئیچ ها، روترها و سرورهای گران قیمت هنگام نوسانات برق یا قطع و وصل ناگهانی نیاز به تغذیه ثابت و محافظت شده دارند، توسط " یو پی اس " علاوه بر غلبه بر مشکلات ذکر شده در زمان قطع برق نیز می توانیم تا مدتی به کار با تجهیزات خود ادامه دهیم. این دستگاه ها در دو نوع آنلاین و آفلاین می باشند که نوع آنلاین برای دستگاه ها با حساسیت بالا مانند تجهیزات پزشکی اتاق عمل بیمارستان ها و نوع آفلاین برای دستگاه ها با حساسیت کمتر مانند کامپیوتر استفاده می شوند. در نوع آنلاین دستگاه همواره عملیات تبدیل ولتاژ مستقیم از باطری ها را به ولتاژ ۲۲۰ ولت متناوب انجام می دهد. ولی در نوع آفلاین هنگامی که برق شهر قطع می شود حدود چند میلی ثانیه زمان می برد تا مبدل ولتاژ باتری به ولتاژ ۲۲۰ ولت متناوب را راه اندازی نماید . در توان های مختلف از ۴۰۰ ولت آمپر تا چند کیلو ولت آمپر تولید می شوند . انتخاب UPS نیاز به محاسبه توان مصرفی و زمان برق رسانی مورد نیاز دارد.

جهت مشاهده لیست قیمت UPS سیماران کلیک کنید.

یو پی اس چیست

 

نحوه محاسبه و خرید UPS:

برای چگونگی محاسبه یو پی اس و خرید یو پی اس به نکات زیر توجه کنید:

1-محاسبه توان مصرفی دستگاه ها

در ابتدا باید توان دستگاه های مصرفی خود را محاسبه کنید. برای این کار توان یا وات تمامی مصرف کننده هایی که بعد از قطع برق نیاز دارید روشن باقی بمانند را محاسبه کنید.

اما چطور باید توان دستگاه های مصرفی را پیدا کرد؟

بطور معمول توان مصرفی روی تمامی دستگاه ها با واحد وات نوشته شده است. اما اگر در دستگاهی این مقدار مشخص نبود میتوان از ضرب جریان نامی در ولتاژ کاری (ولتاژ شبکه ) این مقدار را محاسبه کرد.
فروشگاه آنلاین سیماران برای رفاه حال کاربران گرامی سایت سیماران چند توان مهم ترین دستگاه ها را در لینک زیر ارائه داده است:

 

جهت مشاهده جدول توان مصرفی مهم ترین دستگاه ها کلیک کنید

 

پس از محاسبه توان مصرفی، عدد بدست آمده را در 1.3 ضرب میکنیم و عدد به دست آمده را به بالا گرد می کنیم.


اما چرا؟

دلیل اصلی این کار این است که توان UPS ها معمولا توان ظاهری بوده و در باطن به دلیل ضرب ضریب توان که بطور پیش فرض برای مصرف کننده های  استاندارد (0.8) در نظر گرفته می شود توان حقیقی دستگاه UPS مقدار کمتری می شود.

و دلیل دیگر اینکه اگر در آینده دستگاهی را خواستیم به مجموعه اضافه کنیم دچار مشکل نشویم و ظرفیت خالی داشته باشیم. در نهایت باید دانست توان ups ساخته شده در کارخانه ها معمولا در رنج توان مشحص و استانداردی هستد، پس برای انتخاب UPS خود، عدد بدست آمده را به نزدیک ترین توان کارخانه به بالا گرد می کنیم. مثلا اگر توان بدست آمده ما 2700 وات باشد، نزدیک ترین عدد بالا 3000 است. پس باید UPS 3000 انتخاب کرد.

 

2-میزان بک آپ BACKUP یا زمان پشتیبانی  یو پی اس:

عملکرد اصلی دستگاه ها در زمان قطعی برق می باشد از این جهت باید از مقدار پشتیبانی و برق دهی دستگاه UPS و همچنین اطلاع دقیق از باطری دستگاه ، جهت بر اورد کردن انتظار ما در زمان قطعی کاملا مطلع باشیم .

اما چگونه ؟

برای اینکار به راحتی می توان با یک محاسبه ساده مقدار باطری مورد نیاز یا میزان زمان BACKUP یو پی اس های باطری داخلی را محاسبه کرد.

UPS ها در دو نوع باطری داخلی و خارجی عرضه می شوند.

فرمول ساده محاسبه زمان به شرح زیر است:

یو پی اس

این فرمول جهت محاسبه مقدار باطری مورد نیاز با توجه به مدت زمان درخواستی ما  جهت خریداری و اتصال به دستگاه می باشد. 

با تغییر فرمول بالا می توانیم تایم بک آپ دستگاه های باطری داخلی هم محاسبه کنیم. 

یو پی اس

 

به عنوان مثال برای خرید باطری در UPS باطری خارجی مقدار مصرف کننده های ما 3000 W محاسبه شده است و همچنین ما نیاز به 3 ساعت بک آپ داریم . که با توجه به دستگاه های موجود در بازار و بیشتر گرفتن ظرفیت طبق توضیحات قبل ،UPS 5KVA پیشنهاد میشود. پس مقدار باطری مورد نِیاز جهت خریداری میشود: 

یو پی اس

که با توجه به باطری های موجود در بازار میتوان  2 عدد باطری 100A/H   48V خریداری کرد.

 

چگونه زمان برق دهی (Back Up) را برای باتری ها محاسبه کنیم به بیان دقیق تر:

زمان Back up مدت زمانی است که باتری باید انرژی و توان مورد نیاز بار را تامین نماید و اغلب به آن زمان استقلال (Autonomy) یا زمان دشارژ نیز گفته می شود. باتریها در انواع گوناگون و میزان آمپر ساعت متفاوت عرضه می شوند ، بنابراین به منظور نصب باتری مناسب و استفاده از آن باید محاسبه دقیقی انجام گیرد.

در انتخاب باتری با ظرفیت یا سرویس دهی مناسب حداقل به دو نکته باید توجه شود. ١- بار باتری ۲- زمان استقلال یا Back upموردنیاز ابتدا جریان کشیده شده از باتری را محاسبه می کنیم . به عنوان مثال: اگر بار متصل به یو پی اس 5KVA و ضریب توان آن 0 . 8 باشد بار یو پی اس (0.8*5=4KW) است . اگر راندمان اینورتر یو پی اس %90 باشد تلفات اینورتر 0.44KW است ( 4/0.9=0.44) .

بنابراین برای تغذیه بار باتری باید به اندازه 4.44KW = 0.44 KW + 4KW توان dc تولید کند.

حال اگر ولتاژ ثابت باتری 192 ولت باشد و زمان Back up مورد نیاز کاربر در بار کامل 20 دقیقه باشد . ابتدا جریان dcرا محاسبه می کنیم که جریان (4.44kw/192=23.12) خواهدشد.

توجه : محاسبه فوق به شکل ساده در این جا آمده است زیرا ولتاژ واقعی باتری با دشارژشدن آن افت می کند. سازندگان باتری همیشه جداول یا نمودارهایی را عرضه می کنند که با استفاده از اطلاعات آنها می توان ظرفیت سرویس دهی موردنیاز را تعیین کرد.

 

حال ضریب دشارژ مربوط به زمان 20 دقیقه را مد نظر قرار داده (در این جدول 1.49 می باشد) و آمپر ساعت مورد نظر را به روش زیر دست می آوریم ( 23.12/1.49=15.52 ) و با در نظر گرفتن عدد 0.8 به عنوان ضریب اطمینان داریم (15.52/0.8=19.39)

در مورد مثال فوق با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوی سازندگان باتری ، ۱۶ عدد باتری (۱۹۲ ولت) با ۲۴ آمپر ساعت ظرفیت سرویس دهی قطعا می تواند برای ۲۰ دقیقه بار را تغذیه کند.

با توجه به قطع برق به دفعات زیاد و به مدتهای بیش از یکساعت لازم است باطریهای UPS توان ارائه مدت زمان بیش از یکساعت را دارا باشد و جهت ارائه چنین توانی، UPS می بایست از لحاظ راندمان و گرمایی توان ارائه این سرویس طولانی مدت را داشته باشد.

نکته قابل ملاحظه در مورد باتریها

باتریها به دو دسته مخصوص UPS و مدلهای استارتی تقسیم می شوند.

 ایراد باتریهای استارتی:

1- باید همیشه در حال حرکت باشند و در صورت استقرار باتری در یک محل ثابت دچار اشکال میشوند .

۲- جهت استارتهای کوتاه مدت ساخته شده اند و در شرایط استفاده طولانی توسط UPS تخریب می گردند.

٣- بعد از تامین جریان استارت باید توسط دینام شارژ شوند.

مزایای باتری مخصوص UPS:

این باتریها جهت جریان زیاد و استفاده طولانی مدت و مخصوص UPS طراحی شده اند ، استقرار این باطریها در یک محل مشکلی را در ترکیبات فعال آنها ایجاد نمیکند ، تخلیه مکرر این باطریها و شارژ مجدد آنها نیز باید با توجه به کیفیت و تکنولوژی بکار رفته در ساخت آنها مشکلی را برای باطری ایجاد نمی کند .

انواع باتری های قابل استفاده در UPS کدامند؟

انواع باتری شامل : سرب اسید ، نیکل کادمیم ، لیتیوم و سیلور آلکالین می باشند. مناسبترین نوع باتری برای UPS نوع سرب اسید ( lead - acid ) می باشد و بیشتر با در پوش کاملا بسته که نیاز به سرویس و نگهداری ندارد و با ولتاژ ۱۲ V استفاده می گردد . البته در آمپر ساعت بالا از ۲ ولتی استفاده می گردد در جاهایی که نیاز به طول عمر بالاتر از ۱۰ سال باشد . معمولا از نیکل کادمیم استفاده می گردد.

در صورتی که بخواهیم UPS با ژنراتور سنکرون گردد چه نکاتی را باید رعایت نماییم؟

گاهی اوقات در ایجاد هماهنگی بین ژنراتور و سیستم یو پی اس مشکلاتی به وجود می آید ولتاژ خروجی ژنراتور ممکن است به عنوان ورودی یو پی اس قابل قبول باشد اما غالبا محدوده فرکانس خروجی ژنراتور فراتر از مقداری است که یو پی اس برای پذیرش آن طراحی شده است . در بدترین حالت تغییرات فرکانس در ژنراتور به گونه ای خواهد بود که یوپی اس نمی تواند با آن ستكرون شود چون با فرکانس خارج از محدوده مجاز است یا تغییرات بسیار سریع دارد به طوری که یو پی اس نمی تواند با این تغییرات هماهنگ شود.

این مشکل به دو طریق قابل حل می باشد ابتدا اینکه کارخانه سازنده ژنراتور با توجه به اینکه دستگاه آنها در آینده ممکن است یک یو پی اس را تغذیه کند آن را طوری طراحی نماید که ژنراتور در تلرانس دقیقتر کار کند. دوم از یو پی اس هایی استفاده نماییم که بتواند تغییرات فرکانس در ژنراتور را قبول کند . البته تا زمانی که ولتاژ خروجی ژنراتور مناسب و با حداقل تغییرات باشد . ( معمولا یو پی اس های on-line بهتر از دیگر یو پی اس قابل سنکرون شدن با ژنراتور هستند.

در انتخاب باتری با طول عمر مورد نیاز چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

باتریها با طول عمر متفاوت تولید می گردند معمولا باتریهای نیکل کادمیوم دارای طول عمر زیاد می باشند ، در صورتی که سرویس و نگهداری آن درست صورت گیرد، ولی چون دارای قیمت بالا می باشد معمولا کمتر استفاده می گردد ، باطریهای سرب - اسید با در پوشی باز (تر) دارای قیمت کمتر با طول عمر متوسط بوده و نیاز به سرویس و نگهداری دارد ، بهترین باتری با قیمت مناسب نوع سیلد اسید ) سرب اسید با درپوشی بسته ) می باشد ، اولا نیاز به سرویس و نگهداری ندارد . دوما دارای طول عمر ۴ سال به بالا می باشد ، البته امروز این باتریها با طول عمر بالای ۱۰ سال نیز تولید می گردد . بنابراین در هنگام انتخاب باتریها باید به نکات بالا توجه گردد . همچنین به این موضوع نیز توجه شود که بعضی از یو پی اس ها همه باتری ها را برای اتصال به آنها نمی پذیرند که سازنده آنها معمولا نوع باتری قابل اتصال به آنها را ذکر می کند.

 

 

جهت مشاهده انواع UPS سیماران کلیک کنید.

 

 

 

یو پی اس را تخصصی تر بررسی کنیم:

انواع ups:

OFFLINE UPS :

 

در یو پی اس آفلاین بارهای حساس از مسیر Bypass انرژی دریافت می کنند و اگر تغذیه مسیر Bypass قطع شود یا ولتاژ آن خارج از محدوده قابل قبول و مجاز قرار گیرد، مسیر اینورتر جایگزین آن می شود. در طی عملکرد عادی دستگاه، هر اختلالی که در محدوده قابل قبول ولتاژ Bypass باشد به بار منتقل می شود. اگر چه در بسیاری از مدلهای این یو پی اس در مسیر Bypass خود تا حدودی از افزایش شدید و ناگهانی ولتاژ ( spike) جلوگیری می کنند و فیلتر های RF فرکانس رادیویی در مسیر Bypass آنها وجود دارد.

 

جهت مشاهده مقاله ی انواع یو پی اس ها کلیک کنید.

 

در شرایط عادی شارژر باتری به طور مداوم کار می کند تا باتری ها را کاملا آماده نگهدارد . در برخی از یو پی اس ها ممکن است اینورتر خاموش باشد تا راندمان کلی دستگاه افزایش یابد ، اگر چه قسمتهای کنترل الکترونیکی آن به منظور عملکرد سریع اینورتر همواره فعال می باشند. اگر ولتاژ Bypass از حداقل مجاز پایین تر رود ، اینورتر بلافاصله شروع به کار کرده و بار به وسیله سوئیچ استاتیک ( یا رله خروجی ) به اینورتر منتقل می شود با توجه به این که مراحل انتقال پس از قطع ولتاژBypass آغاز می شود وقفه اجتناب ناپذیر در تامین انرژی بار روی می دهد ، اگر چه این وقفه کوتاه به اندازه ۱۰-۲ میلی ثانیه است . لازم به ذکر است که اکثر بارها به نحو مطلوب و بی آنکه متحمل اثرات مضری شوند این زمان را پشت سر می گذارند و با عادی شدن وضع برق شهر بار مجددا به مسیر Bypass منتقل می شود.

 

LINE INTERACTIVE :

این نوع یو پی اس شامل دستگاه هایی می شود که در آنها سعی شده با اضافه کردن سیستم تنظیم ولتاژ در مسیر By passعملکرد بهتری نسبت به سری Off - line ارائه شود . متداولترین سیستم های این رده یو پی اس مجهز به ترانس Buck / Boost می باشد. مشابه مدلهای Off - Line یو پی اس مدل Line- Interactive بار خود را از طریق مسیر Bypassتغذیه می کند و براثر هر حادثه ای که سبب قطع برق شهر شود آن رابه اینورتر انتقال می دهد. در بخشهای باتری شارژر و مدار اینورتر نیز با سیستم Off - Line مشابه است اما به خاطر اضافه شدن مدار تنظیم ولتاژ در مسیر By pass بار کمتر به اینورتر انتقال می یابد. چنین سیستمی تاثیر بیشتری در کاهش هزینه ها داشته و عمر مفید باتری در مقایسه با Off- Line بیشتر می شود.

 

انواع LINE INTERACTIVE:

١- ترانس Buck / Boost جهت تنظیم ولتاژ در مسیر Bypass اضافه می شود این ترانس با سیم پیچ ثانویه چند سر به همراه چندین رله طوری تنظیم می شود که هر دو سطح پایین و بالای ولتاژ مسیر Bypass را به طور مناسب پوشش داده و بدین طریق ولتاژ خروجی یوپی اس را به اندازه ولتاژ مورد نیاز محدود می کند. این بدین معناست که محدوده ولتاژ قابل قبول ورودی (بدون نیاز به عملکرد اینورتر) افزایش می یابد. یک یو پی اس در این طبقه بندی می تواند با دامنه ولتاژ ورودی بین %۲۰ تا - ٪۳۰ فراتر از محدوده ولتاژ نامی و با استفاده از مسیر Bypass ، ولتاژ بار خود را تامین کند.

۲- عملکرد ترانس فرورزنانس نیز شبیه ترانس Boost / Buck می باشد، در این مورد ترانس فرورزنانس جایگزین ترانس Buck / Boost شده است. این ترانس تنظیم و رگولاسیون ولتاژ را در برابر اختلالهایی مانند نویز خط الکتریکی انجام می دهد و به ازای تغییر در ولتاژ ورودی از ٪۴۰ تا +۲۰ خروجی تنها +%3مقدار نامی تغییر خواهد کرد.

همچنین این ترانس با ذخیره انرژی، برق مورد نیاز کامپیوترها را در زمان قطع کامل برق برای مدت کوتاهی تامین می کند تا اینورتر شروع به کار کند. بنابریان بدون ایجاد وقفه در جریان برق؛ بار بین مسیر Bypassبه اینورتر منتقل شده و یوپی اس عملا به یک سیستم واقعی On - Line تبدیل می شود که در خروجی آن وقفه ای مشاهده نمی شود .

۳- در  Bi - directional power converter تنها یک بلوک جایگزینی یکسو کننده (شارژر) و مدار اینورتر می شود، خیلی سریع تغییر حالت داده و به عنوان یک مدار اینورتر عمل می کند. همچنین از این نوع طراحی می توان در مدار Buck / Boost یا در هر کدام از سیستم های مختلف Line - interactive استفاده کرد.

 

 

ONLINE UPS:

 اولین تفاوت بین این طرح و آن چه که قبلا در یو پی اس آفلاین توضیح داده شد این است که شارژ باتری با بخش "یکسو کننده /شارژر" تعویض شده است. بخش "یکسو کننده/شارژر" ممکن است از دو قسمت جداگانه با یک بلوک قدرت کامل تشکیل شده باشد. زمانیکه برق شهر در جریان است این بخش باطری را شارژ و انرزی اینورتر را توسط یک ولتاژ dc ثابت تامین می کند.در صورتی که برق ورودی (برق شهر) قطع شود شارژ خاموش شده و انرژی DC اینورتر توسط باتری تامین می شود و از این زمان باتری رفته رفته خالی می شود.این نوع یو پی اس که اصطلاحاً یو پی اس Double Conversion   نیز نامیده می شود بالاترین میزان حفاظت را ارائه می کند زیرا بار همواره با یک ولتاژ تنظیم شده تغذیه می شود. به عبارت دیگر حتی زمانی که برق شهر وجود دارد یکسو کننده شارژر و بخش های اینورتر فعال هست در حالت عادی هنگامی که بار انرژی خود را دریافت می کند به خوبی در برابر اختلالات برق شهر محافظت می شود. چون یکسو کننده و اینورتر مانند یک سد در برابر نویز موجود در خطوط انتقال برق و نوسانات زودگذر ولتاژ عمل کرده و در نهایت یک ولتاژ خروجی کاملا تثبیت شده را تامین می کنند. اگر ولتاژ ورودی از محدوده مجاز (مثل ۱۰٪ تا ۲۰٪) تجاوز کند یا این که کاملا قطع شود . اینورتر با استفاده از انرزی باتری به کار خود ادامه می دهد انجام این مراحل به نحوی صورت می پذیرد که هیچ وقفه ای به بار منتقل نشود زمانی که انرژی باتری استفاده می شود اینورتر مانند زمان استفاده از برق شهر همان میزان رگولاسیون ولتاز را ارائه می کند و بار از طریق سوئیچ استاتیک به خروجی اینورتر متصل است.

جهت مشاهده مقاله ی تفاوت یو پی اس آنلاین و آفلاین کلیک کنید.

یو پی اس چیست

 

مزیت وجود ترانس ایزوله در ساختار یو پی اس های Double Conversion

در مدار اینورتر عمومأ بمنظور کاهش ابعاد ، وزن و قیمت تمام شده دستگاه از هسته های فریت و ترانزیستورهای فرکانس بالا استفاده می گردد که با توجه به نوع مدار و طراحی آن عموما نسبت به اتصالی در خروجی ، فیدیک برق شهر و نویز پذیری بسیار حساس بوده و عمده موارد خرابی این نوع از یو پی اس ها نیز ناشی از همین قسمت از دستگاه می باشد . جهت رفع ایراد فوق و بدست آوردن ضریب اطمینان بیشتر معمولا در طراحی اینورتر از ترانس ایزوله استفاده می گردد . که در این صورت محاسن زیر نیز بدست خواهد آمد:

1- در این نوع یو پی اس امکان فیدبک برق شهر از خروجی به یو پی اس وجود نخواهد داشت .

۲- خط مشترکی که عموما در یو پی اس های Double Conversion بین ورودی و خروجی وجود دارد حذف می شود

٣- امکان استفاده از این دستگاه جهت تغذیه با مصرف کننده هایی چون پرینتر های لیزری ، دستگاه فتوکپی و یا حتی موتورهای الکتریکی که باری شدیدأ سلفی محسوب می گردد . میسر خواهد شد.

۴- با توجه به اینکه ترانس به عنوان فیلتر نسبتا بزرگی در خروجی یو پی اس قرار می گیرد ، علاوه بر فیلتر کردن موج خروجی باعث افزایش ضریب Crest Factor یو پی اس نیز خواهد شد

۵- یکی از مهمترین مزیتهای ترانس در یو پی اس ، بالاتر رفتن MTBF ( متوسط زمان بین خرابی ) می باشد ، چرا که در این نوع یو پی اس بجای استفاده از مدارات الکترونیکی آسیب پذیر ، از ترانسفورماتور بهره گرفته شده ، به عبارت دقیق تر در یو پی اس های بدون ترانس جهت افزایش و یا کاهش ولتاژ از مدارات الکترونیک قدرت که بسیار آسیب پذیراند استفاده شده ، بهمین دلیل است که بسیاری از مهندسین مجرب در کاربردهای حساس پزشکی ، صنعتی و حمل و نقل از یو پی اس مجهز به ترانس استفاده می کنند .

به طور کلی ، مدل یو پی اس ها از لحاظ ساختار طراحی در یکی از سه حالت line-on-line-Line interactive, Off قرار می گیرند . صرفنظر از طراحی خاص هر یک ، چند ویژگی مهم در تمامی یو پی اس ها مشترک است . همه آنها دارای باتری هستند و تا زمانی که برق شهر قابل استفاده است انرژی را در باتریها ذخیره می کنند و پس از قطع برق شهر انرژی باتری را به جریان متناوب AC تبدیل می کنند . بنابراین تمام سیستمها باید دارای شارژ باتری و مدار اینورتر باشند . همچنین تمام یو پی اس ها دارای یک سیستم Bypass هستند که همراه با یک سوئیچ در خروجی وسیله ارتباط با Load را جهت تغذیه مستقیم از برق شهر فراهم می کنند . در بسیاری از موارد مدار سوئیچ خروجی با به کار بردن سوئیچهای استاتیک تکمیل می شود . البته در یو پی اس های توان پایین این کار به وسیله رله انجام می گیرد.

 

پارامتر های اصلی UPS

راندمان (Efficiency):

نسبت مقدار توان خروجی دستگاه یو پی اس با توجه به مقدار توان ورودی دستگاه تحت عنوان Efficiency مطرح بوده که این عدد معمولا ۱۰۰٪ نیست، زیرا مقداری از توان ورودی توسط خود یوپی اس مصرف می شود. میزان راندمان و کارایی دستگاه بنا به نوع تکنولوژی ساخت متفاوت و به خصوص در حالت باتری به علت تغذیه از باتری ها از اهمیت ویژه برخوردار است، بخشی از توان ورودی صرف عملکرد مدارات داخلی UPS شامل ترانسفورمر ها ، قسمتهای دیجیتال ، خازن ها ، فن و کارتهای ارتباطی می گردد و مابقی به بار منتقل می شود. هر چه این مقدار بیشتر باشد یعنی میزان توان مصرفی یو پی اس کمتر بوده و این پارامتر ارزشمندتری می باشد.

 

یو پی اس چیست

P . F . C و ضریب توان ( Power factor) :

ضریب توان در حقیقت نسبت توان اکتیو به توان ظاهری است . همچنین طبق روابط برابر کسینوس زاویه اختلاف فاز ولتاژ و جریان (در حالتی که هر دو شکل موج ولتاژ و جریان سینوسی خالص باشند) می باشد به عبارت دیگ پاورفکتور یا ضریب توان عبارتست از درصد توانی که بصورت مفید مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال : یک بار با توان مصرفی500 KVA / 325KW  دارای پاورفکتور یا ضریب توان 65% میباشد و به این معناست که تنها ۶۵٪ از توان مفید جهت کارکرد سیستم بکار رفته است ، پاور فکتور ۱ به این معناست که ۱۰۰٪ توان مفید جهت کارکرد سیستم بکار رفته است . در حال حاضر به علت وجود المان های سوئیچینگ در برخی مدارات شکل موج جریان اکثر آنها به دلیل وجود هارمونیک های جریان ، سینوسی نمی باشد . بنابراین در این حالات برای ضریب توان دو عامل مطرح می گردد:

  • عامل جابجایی که همان زاویه اختلاف فاز بین شکل موج ولتاژ و جریان می باشد .
  • عامل اعوجاج که وابسته به اعوجاج شکل موج حاصل از ورود هارمونیک ها می باشد

کم شدن ضریب توان به سمت صفر علاوه بر افزایش تلفات، باعث حرکت هارمونیک های جریان در خط خنثی شده و موجب اختلال در کارکرد سایر وسایل الکترونیکی می گردد . بنابراین متوجه می شویم که ضریب توان هر چه به عدد یک نزدیک تر باشد (زاویه اختلاف فاز کمتر و توان اکتیو به توان ظاهری نزدیک تر ) مقدار توان غیر مفید "راکتیو" کاهش می یابد.

برای انجام این مهم از مداراتی به نام Power Factor Correction) PFC) یا تصحیح ضریب توان استفاده می گردد که وظیفه آنها حذف هارمونیک ها ، به حداقل رساندن اعوجاج و کاهش اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان به صورت یک شبیه ساز مقاومت می باشد .

در حال حاضر استفاده از منابع تغذیه سوئیچینگ به طور چشمگیری افزایش یافته است . یکی از کاربرد های این منابع تغذیه سوئیچینگ، پاور کامپیوترهای شخصی می باشد و استاندارد ها و تاییدیه های مختلف روی موضوع PFC در پاور ها تاکید ویژه ای دارند .

مدارات PFC پاور ها مانند سایر منابع تغذیه سوئیچینگ وظیفه افزایش ضریب توان و نزدیک نمودن آن به عدد یک را دارند . پاور ها به دلیل وجود خازن های با ظرفیت بالا در ورودی جهت جبران ریپل ورودی ، ذاتا دارای خاصیت خازنی بالایی هستند و بین ولتاژ و جریان ورودی آنها اختلاف فاز قابل توجهی وجود دارد. پس این خاصیت خازنی باید به طریقی خنثی گردد تا مدار به صورت یک بار مقاومتی به نظر برسد. همچنین به دلیل کلید زنی سریع المان های نیمه هادی قدرت و غیر خطی بودن این عناصر در شکل موج جریان، به واسطه وجود هارمونیکهای فرکانس بالاتر، اعوجاج به وجود می آید . همانطور که می دانید، تنها هارمونیک اصلی جریان در انتقال انرژی خالص به بار نقش دارد و سایر هارمونیک ها در این رابطه نقشی ندارند. در نتیجه هارمونیک های اضافی نیز باید حذف گردند.

 

Crest factor:

جهت آشنایی به معنای Crest Factor در یو پی اس ابتدا لازم است به ماهیت جریان در منابع تغذیه سوئیچیگ پرداخت . همانگونه که می دانیم در منابع تغذیه تجاری موجود بر روی اکثر کامپیوترها ، مدار اصلاح ضریب توان (Power Factor Controlle ) وجود ندارد و این نکته باعث می گردد که تنها در پیک ولتاژ برق ورودی ، جریان مصرفی برقرار گردد . به عبارت دیگر در یک سیکل ۱۸۰ درجه ای تنهادر حدود ۳۰ درجه از شکل موج است که جریان به سمت مصرف کننده جاری می شود . به این ترتیب می توان دریافت که جریان مقدار بالایی داشته ولی مقدار موثر آن خیلی کمتر خواهد بود ( در حدود ۴ برابر و بیشتر ) . از طرف دیگر همانگونه کهمی دانیم در ترانزیستور های قدرت خروجی دو پارامتر جریان نامی و جریان تکرار شونده وجود دارد، که با توجه به نوع جریان کامپیوتر عموما در این گونه از مدارات جریان متوسط بار کمتر از جریان نامی ترانزیستور بوده ولی جریان لحظه ای عموما از جریان بالاتر و محدود به جریان تکرار شونده می شود .

حال در صورتیکه بتوان بنحوی پیک جریان بار را محدود و یا به عبارت دیگر هارمونیک های فرکانس بالای آن را حذف نمود می توان محدودیت فوق را کاهش داد ، این فیلتر ها در یو پی اس های Double Conversion عموما وجود دارد ولی به طور اخص ، ترانسفورماتور ، در یو پی اس های Double Conversion که طراحی آنها بر اساس ترانس صورت گرفته می تواند بعنوان بهترین عمل نموده و این هارمونیک ها را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهد ، که این در عمل یعنی بالاتر رفتن Crest Factor خروجی یو پی اس و نیز ایمنی بیشتر سوئیچ های قدرتی در اینورتر.

 

:THD (Total Harmonic Distortion)

بارهایی که از منابع تغذیه سوئیچینگ استفاده می کنند ، به دلیل ایجاد هارمونیک در شبکه باعث داغ شدن سیم نول و به تبعه آن باعث بروز گرما در سیستم برق می شوند . بنابراین در جاهایی که تعداد منابع تغذیه سوئیچینگ زیاد دارند بهتر است از ups استفاده گردد که THD جریان ورودی پایین مثلا ۱۰٪ داشته باشد البته این را نیز نباید فراموش نمود که در جایی که ژنراتور نیز وجود دارد استفاده از UPS با THD پایین ضروری می باشد.

جهت مشاهده ی مقاله ی THD چیست کلیک کنید.

 

زمان سوئیچ ( Transfer time):

فاصله زمانی بین سوئیچ از برق شهر به باتری و بالعکس ، هر چه این زمان بیشتر باشد احتمال ریست شدن کامپیوتر در لحظه سوئیج بیشتر می گردد فقط On line/ UPS زمان سوئیچ صفر دارد.

 

زمان پشتیبانی(Back up time) :

مدت زمان مورد نیاز برای پشتیبانی از باتری در زمان قطع برق شهر ، این زمان بستگی به آمپر ساعت باطری داشته و با کم و زیاد شدن آمپر ساعت باتری کم و زیاد می گردد فقط یو پی اس باید قابلیت شارژ باتری را در کمترین زمان ممکن حدودا بین ۴ تا 8 ساعت) را داشته باشد در بعضی یو پی اس ها محدودیت جریان شارژ دارد.

 

نویز شنیداری ( Audible noise) :

زمانی که دستگاه روشن است ،صدای ناشی از فن یا ترانس دستگاه میزان نویزی را ایجاد میکند ، استفاده از یو پی اس با کمترین نویز در ادارات و بیمارستانها و مکانهایی که نیازمند کمترین صدا می باشند ضروری می باشد.

 

توان نامی:

از دو راه می توان توان نامی را برای UPS را محاسبه نمود.

روش اول : توان مصرفی تک تک دستگاهها را برحسب وات محاسبه نموده و با هم جمع نموده و بر ضریب توان خروجی یو پی اس تقسیم نموده توان دستگاه یو پی اس بر حسب ولت آمپر بدست می آید.

روش دوم : جریان مصرفی کل دستگاهها را اندازه گرفته در ۲۲۰ ضرب می نماییم توان یو پی اس بر حسب ولت آمپر بدست می آید. البته بهتر است که مقدار بار متصل به یو پی اس نهایتا %70از توان خروجی یو پی اس باشد تا در بارهای لحظه ای و کلید زنی که جریان لحظه ای دارند فشار کمتری به یو پی اس وارد شود.

 

رنج تغیرات ولتاژ و فرکانس ورودی:

میزان تغیرات ولتاژ ورودی و فرکانس بدان معنی است که بازه ولتاژ ورودی و فرکانس ( مثلا vae280*160ولتاژ و فرکانس از ۴۵-۶۵ ) اگر در ورودی (برق شهر) تغییر نماید یو پی اس بدون استفاده از باتری و با استفاده از فیلتراسیون داخلی به کار خود ادامه داده و ولتاژ خروجی مناسبی را ارائه دهد . در صورتی که یو پی اس خارج از این بازه باشد ، یو پی اس به حالت Backup رفته و ورودی را قطع می نماید و از باتری استفاده می کند تا مجددا به حالت نرمال برگردد.رنج ولتاژ خروجی و فرکانس خروجی و رگولاسیون (بازه ولتاژ و فرکانس خروجی یو پی اس) آن باید با بازه ولتاژ ورودی دستگاههای مصرفی وصل به یو پی اس هماهنگ باشد ، در یو پی اس های online رگولاسیون ولتاژ کمتر از ۲٪+ و فرکانس کمتر از 5/0% + در یو پی اس های off_ line و  Interactive _ line رگولاسیون ولتاژ ۱۰٪+ تا ۳٪+ وفرکانس بین 5/2 ٪ تا 5/0٪ می باشد.

 

حفاظت های مورد نیاز:

- حفاظت نسبت به اتصال کوتاه خروجی

 - حفاظت نسبت به اتصال معکوس باطری

- اتصال دو شاخه ورودی به پریز خروجی ( فیدبک مثبت )

- حفاظت نسبت به اضافه بار و آلارم مربوط

- حفاظت نسبت به اضافه شارژ و اضافه دشارژ باطری

- حفاظت نسبت به SPIKE

- حفاظت نسبت به افت و خیز برق شهر under voltage, Over voltage

- حفاظت نسبت به اضافه ولتاژ در خروجی Outputover voltage

- حفاظت نسبت به اتصال ولتاژ باطری اضافه به ورودی و فعال شدن آلارم مربوط Battery overvoltage ، با وجود این حفاظت در صورت اتصال تعداد بیشتری باطری به ورودی UPS این سیستم هرگز صدمه نخواهد خورد.

- حفاظت فیوزی در ورودی با فیوزهای استاندارد و اتوماتیک

 

تکنولوژی ساخت و شکل موج خروجی :

چنانچه منابع تغذیه دستگاه های مورد استفاده بسیار حساس بوده و هیچگونه نویز یا اعوجایی نباید به آن وارد شود و شکل موج خروجی به صورت سینوسی کامل و بدون قطعی و بدون وابستگی به ولتاز ورودی لازم باشد ، پیشنهاد میگردد از یو پی اس ONLINE استفاده شود و چنانجه ورود نویز یا تغییر شکل موج خروجی سیستم از درجه اهمیت کمتری برخوردار است ،یو پی اس ها Line _ Interactive  توصیه می شود. البته در انتخاب تکنولوزی باید به نوسانات برق شهری در منطقه نیز دقت شود (وجود افت ولتاز های شدید ،قطعی های مداوم و...) در ادامه تمام اشکلاتی که ممکن است در ورودی برق رخ دهد آورده شده است :

 

POWER Surge افزایش ولتاژ لحظه ای

افزایش دامنه ولتاژ ( معمولا بیشتر از ۱۱۰٪) برق شهر برای چند سیکل متوالی این افزایش معمولا در پی کم شدن بار یا خاموش شدن یک بار بزرگ پدید می آید .

Overvoltage افزایش طولانی ولتاژ

افزایش دامنه ولتاز برق شهر برای مدت طولانی به این مورد معمولا مربوط به شبکه توزیع برق بوده و می تواند به اجزای مختلف دستگاهها آسیب وارد نماید .

Spike / Transient نوسانات شدید لحظه ای

نوسانات سریع و ناگهانی ولتاژ هستند که معمولا در حد یک یا دو سیکل دوام دارند . این نوسانات بر عملکرد پردازشگرها ، انتقال اطلاعات و ... اثر می گذارند .

Frequency Variation تغییرات فرکانس

تغییرات در فرکانس شهر . این مورد که یکی از مشکلات منابع پشتیبانی مانند ژنراتورها می باشد می تواند در عملکرد دستگاهها ایجاد مشکل نماید.

Power Failure قطع برق

عبارت است از قطع کامل جریان برق برای مدت بیشتر از نیم سیکل . قطع برق می تواند باعث از دست رفتن اطلاعات و صدمه دیدن سخت افزار دستگاه شود.

Power Sag افت ولتاژ لحظه ای

کم شدن دامنه ولتاژ برق شهر برای چند سیکل متوالی . این امر ناشی از شروع به کار کردن یک بار بزرگ با جریان بالا مانند دستگاههای تهویه یا موتورهای الکتریکی است.

Undervoltage کاهش دائم ولتاژ

کاهش دامنه ولتاژ برق شهر برای مدت طولانی . این مشکل معمولا مربوط به شبکه توزیع برق بوده و می تواند مشکلات بسیاری را برای دستگاهها بوجود آورد.

Noise نویز الکتریکی

معمولا توسط منابع تغذیه کامپیوترها و یا امواج رادیویی و مغناطیسی ایجاد می شود . نویز باعث انتقال ناصحیح اطلاعات و ایجاد مشکل در عملکرد دستگاهها می شود.

Harmonics هارمونیک ها

یک موج اضافی با دامنه کوچک که فرکانس آن مضربی از فرکانس موج اصلی می باشد . این هارمونیکها باعث بروز خطا در شبکه و افزایش حرارت دستگاهها می شوند.

در شکل نحوه ای اشکالات و انواع خروجی های یو پی اس ها نشان داده شده است :

یو پی اس چیست

 

یک UPS مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

  • حفاظت در برابر:

اتصال معکوس باتری

اضافه بار

افزایش و کاهش ولتاژ خروجی

اتصال کوتاه خروجی ، کاهش ولتاژ باتری

صاعقه

رعد و برق و تغییرات ولتاژ و فرکانس برق شهر

افزایش دمای داخلی دستگاه و حفاظت خطوط تلفن ، فاکس ، مودم و Data در برابر نویز

  • محدوده وسیع ولتاژ قابل قبول برق شهر بدون استفاده از باتری( Wide Input Range ) در این سیستم ، محدوده وسیعی از ولتاژ AC برق شهر پذیرفته می شود ، بنابراین میزان مصرف انرژی ذخیره شده در باتری کاهش می یابد ، که این امر در قطع پی در پی برق شهر بسیار حائز اهمیت است و همچنین باعث افزایش طول عمر باتری می شود.

 

  • سیستم مدیریت هوشمند باتری ( S. B . M ):

 با استفاده از این مدار ، سیستم شارژ و دشارژ دقیقا کنترل شده و افزایش عمر باتری تضمین می گردد.

 

  • مجهز به سیستم خودکار آزمایش و عیب یابی ( Self Test):

در این حالت دستگاه بطور خودکار قسمت های ورودی ، خروجی ، باتری و Bypass را آزمایش می کند و در صورت بروز هر گونه مشکل ، آن را اعلام می کند.

 

  • تحمل زیاد در برابر اضافه بار:

 این دستگاهها قادر به تحمل اضافه بار تا ۱۰۵٪ به طور دائم کار و تا ۱۵۰٪ برای مدت ۱۰ ثانیه در حالت استفاده از برق شهر و یا باتری می باشند .

  • دارای ترانس ایزولاسیون خروجی (انتخابی)
  • دارای نمایشگر LCD
  • دارای قابلیت اصلاح ضریب قدرت ورودی( P. F . C )
  •  قابلیت استفاده از باتری داخلی ( Internal ) برای توانهای ۱، ۲ و ۳ کیلو ولت آمپر قابلیت استفاده از باتری خارجی (External ) با شارژ Long Backup تا ۱۰ آمپر برای توان‌های ۱، ۲، ۳ و ۶ کیلو ولت- آمپر
  • قابلیت کار با برق دیزل ژنراتور
  • شارژ باتری به روش س. ئیچینگ برای افزایش طول عمر باتری
  • زمان بسیار کوتاه جهت تعمیر با توجه به طراحی مدرن دارا بودن گارانتی واقعی و سرعت و کیفیت بالا در ارائه خدمات و پشتیبانی
  • قابلیت ارتباط با کامپیوتر
  • دارای استابیلایزر باشد تا در شرایط افت و خیز برق شهر بدون استفاده از باطری خروجی را در حد معقولی ثابت نگه دارد
  • آلارمهای صوتی و نوری لازم را داشته باشد
  • طراحی و ساخت بردها باید حتما بردها بصورت ماژول و مجزا باشند ، زیرا در مراحل سرویس و نگهداری ضمن جلوگیری از تاثیر گذاری واحدهای مختلف UPS ها روی هم ، هزینه تعمیر و نگهداری کاهش خواهد یافت.

 

یو پی اس کدام کشورها دارای کیفیت بالا می باشد؟

امروزه خیلی از کشورها UPS تولید می کنند و روز به روز به این تولید کنندگان نیز افزوده می گردد ، البته در ایران امروزه بیشتر شرکتها وارد کننده UPS هستند تا تولید کننده و تعداد معدودی تولید کننده UPS هستند . بیشتر UPS های وارداتی نیز متعلق به شرکت های چینی می باشد که دارای کیفیت های متفاوتی است، روی هم رفته در حال حاضر UPS های کشورهای اروپای غربی از جمله ایتالیا و فرانسه دارای کیفیت بالاتری از دیگر کشورها می باشند.

 امروزه UPSهای توان پایین با قیمت کم متعلق به کشورهای آسیای شرقی از جمله چین می باشد و UPSهای با توان بالاتر از ۱۰۰ KVAخیلی کم در شرکت های چینی تولید می شود در حالی که UPS های با توان بالای ۱۰۰  KVAتا ۸۰۰  KVAبیشتر در کشورهای اروپای غربی تولید می شود که دارای کیفیت بالا می باشد . بنابراین در صورت نیاز به کیفیت بالا با راندمان بالا؛ باید در کشورهای اروپای غربی به دنبال آن گشت.

باتری های یو پی اس کدام کشورها معروف بوده و علت آن چیست؟

باتری ها(مخصوصا باتریهای خشک سیلد اسید (با طول عمرهای متفاوت تولید می شود. بیشتر باتریهایی که با طول عمر پایین تولید می شود؛ متعلق به کشورهای آسیایی از جمله چین می باشد ، کمتر باتری با طول عمر بالای ۵ سال تولید می شود و اگر تولید می گردد معمولا کمتر به کشور ایران وارد می شود(به دلیل نبود مشتری در حالی که باتری ها با طول عمر بالای ۱۰ سال بیشتر در کشورهای آمریکایی و اروپایی تولید می گردد و باتری ها با طول عمر ۵ تا ۸ سال نیز در کشور کره تولید می گردد، بنا براین در صورتی که باتری با طول عمر بالای ۱۰ سال می خواهید بهتر است باطری اروپایی خریداری نمایید و در صورتی که باتری ارزان قیمت بخواهید باتری چینی خریداری نمایید و اگر متوسط طول عمر و قیمت را می خواهید می توانید از باتری های کره ای استفاده نمایید.

 

قبل از نصب یو پی اس چه موارد ایمنی باید رعایت گردد؟

قبل از نصب چه موارد ایمنی باید رعایت گردد:

۱ - طریقه حمل و قرار گیری برای سالم رساندن UPS به مکان نصب

۲- اندازه و وزن ، آیا محل نصب فضای کافی برای نصب UPS و کف آن تحمل وزن UPS را دارد

۳- انتخاب مکان نصب مناسب برای بالا بردن طول عمر UPS و باتری

۴- شرایط محیطی ( حرارت ، رطوبت و نویز صوتی محل نصب

۵- نصب الکتریکی ( نوع اتصالات ، مقطع کابلهای ورودی و خروجی ، فیوزهای حفاظتی و غیره

۶- اتصال بار به یو پی اس ( فاز و نول بارها مستقیما به یو پی اس و تابلوی UPS وصل گردد و در بین راه با برق شهر اتصال نداشته باشد ، توزیع بار بین فازها در صورت سه فاز بودن و غیره)

۷- اتصال زمین ارت ، برای برطرف کردن نویز و حفاظت دستگاههای برقی و یو پی اس

۸- بررسی عملیات نصب ( بررسی نصب و راه اندازی بدون خطا و اشکال

 

محل مناسب برای UPS و باتری باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

  •  فضای موجود کافی باشد.
  •  سطح زمین توان تحمل وزن دستگاه را دارا باشد.
  •  نصب دستگاه باعث ایجاد مزاحمت برای کارکنان یا اختلال در کارها نشود.
  • شرایط محیطی مکان انتخابی مناسب باشد (حرارت ایده آل برای باتری ۲۰ ° تا ۲۵ C° و حرارت کار کرد  0-40 C° می باشد و رطوبت بین ۹۰٪ - ۲۰٪ باشد نویز محیط زیاد نباشد که روی کار کرد UPS تاثیر بگذارد
  • تجهیزات ایمنی جهت دسترسی آسان به یو پی اس فراهم باشد.
  •  نصب یو پی اس نباید بر جریان هوا و شرایط محیطی تجهیزات تاثیری بگذارد .
  • سعی شود کلیدها و ابزار سوئیچ و کنترل یو پی اس در یک مکان باشد.
  •  در محل انتخاب شده برای نصب یو پی اس، جای امنی برای تعبیه باتری وجود داشته باشد.

 

مشخصات برق ورودی دستگاه چگونه باید باشد و چه نکات ایمنی باید رعایت گردد؟

1- از فازهایی استفاده نمایید که بارهایی با جریان لحظه ای بالا روی آن نباشد که هر بار با وارد شدن این بارها ولتاژ از حد متعارف افت ننماید

۲- از فیوز جداگانه در تابلو برق شهر برای UPS استفاده نمایید

٣- فیوز ورودی یو پی اس را با توجه به ماکزیمم جریان ورود با ضریب 2/1 انتخاب نمایید

۴- در صورتی که یو پی اس سه فاز می باشد ترتیب فازها رعایت گردد.

۵- فرکانس برق ورودی از محدوده مجاز خارج نباشد.

۶- ولتاژ ورودی از حد مجاز خارج نباشد.

 

مشخصات خروجی UPS چیست و چه وسایلی می توان به آن وصل نمود؟

 مشخصات خروجی هر UPS با توجه به مشخصات فنی دستگاه مشخص می گردد که شامل:

1- توان ، ضریب توان؛ ولتاژ ، فركانس ، ظرفیت تحمل اضافه بار و THD خروجی و غیره

۲- توان هر دستگاه، که مشخص می باشد زیرا با توجه به سفارش شما تعیین می گردد.

٣- ضریب توان خروجی، که بهتر است بالاتر از  0.5باشد که ضریب توان اکتیو (وات خروجی را مشخص می کند).

۴- ولتاژ خروجی که بازه ولتاژ خروجی با تلرانس خروجی آن مشخص می شود. مثلا : 220 %10-/+

چه وسایلی را نمی توان به UPS وصل نمود؟

یو پی اس معمولا دستگاهی انعطاف پذیر است ، اما نوع خاصی از بارها هستند که نباید آنها را به روش متدوال به یو پی اس وصل نمود ، این بارها عبارتند از:

١- لامپهای فلورسنت یا لامپهای گازی

۲- موتورها و کمپرسورها

۳- دستگاههای تهویه مطبوع

۴- پرینترهای لیزری

۵- هریک از این دستگاه ها در حین کار کردن عادی و یا در لحظه روشن شدن ، جریان زیادی از منبع تغذیه خود می کشند جریان زیاد یو پی اس را به حالت اضافه بار می برد ، در نتیجه ولتاژ خروجی یو پی اس قطعا کاهش خواهد یافت و این امر سبب آسیب دیدن سایر قطعات و تجهیزات حساس می گردد مثلا جریان راه اندازی موتورها معمولا بین ۴ تا ۱۰ برابر مقدار نامی آن می باشد.

۶- در صورتی که بخواهیم از یو پی اس برای حفاظت از بارهایی با جریان لحظه ای زیاد مانند پرینتر های لیزری و موتورها استفاده کنیم ،یو پی اس مورد نظر باید از مشخصات الکتریکی قویتری برخوردار باشد.

چه مواردی در UPS باید مرتب بازبینی شود؟

در ups ها به صورت دوره ای باید مواردی مرتب چک گردد که آنها شامل ولتاژ و فرکانس ورودی و خروجی ، توان مصرفی ups ، دمای محیط و دمای داخلی ups ، مسیرهای تهویه و فنهای داخلی ups ، جریان شارژ باتریها؛ با قطع ورودی ups و اطمینان از سالم بودن کلیه باتریها در هنگام back up ، اطمینان از سالم بودن کلیه کلیدهای ورودی و خروجی و....

عوامل موثر در افزایش طول عمر UPS و باتری چیست؟

انواع مختلف یو پی اس و سیستمهای گوناگون وابسته به آنها و باتریها به منظور اطمینان از داشتن مساعدترین وضعیت کاری به سرویس و نگهداری دوره ای و به خصوص تعویض برخی قطعات نیاز دارند . بنابراین برای اطمینان از این که دستگاه در طول عمر مفید خود در بهترین شرایط کاری نگهداری شود نیاز به سرویس و نگهداری به صورت برنامه ریزی شده دارد و همچنین تعویض قطعات در پایان عمر مفید آنها که این باعث افزایش طول عمر سیستم می گردد .

انواع رابط کامپیوتری و نرم افزار در UPS کدام است؟

یو پی اس های جدید مجهز به امکاناتی برای اعلام وضعیت و طرز کار خود به مراکز کنترل سیستم و دستگاههای حساس می باشند . در ساده ترین حالت این گونه اطلاعات به وسیله کنتاکتهای بدون پتانسیل منتقل می شوند در مراحل پیشرفته تر تبادل اطلاعات از طریق پورت سریال 232 - RS و USB انجام می شود با استفاده از کارت SNMP و ارتباط سریال آن اطلاعات بیشتری با سرعت بالاتر به شبکه کامپیوتری ارسال می گردد و بدین روش اطلاعات بررسی شده در صورت نیاز سیستم اطلاعات از طریق شبکه ارسال می شود .

به دلیل اینکه هر کدام از کارخانه های سازنده یو پی اس یک پروتکل 232 - RS مخصوص به خود را بکار می برند . نرم افزارهای shutdown و سایر تجهیزات آنها که در سیستم نصب می شوند . ( به عنوان مثال windows nt و کارت (AS400 از کنتاکتهای بدون پتانسیل به عنوان نشاندهنده وضعیت یو پی اس استفاده می کنند . متاسفانه در اروپا استاندارد معینی برای پروتکل 232-RS وجود ندارد ، بنابراین هر کدام از سازندگان یو پی اس پروتکل مخصوص خود را بکار می برند . به همین دلیل خریداران یو پی اس باید نرم افزار مناسب جهت ارتباط به یو پی اس توسط 232-RS را از سازندگان با فروشندگان مجاز یو پی اس دریافت کنند.

این نرم افزار های کنترلی با سیستم عاملهای کامپیوتر سازگاری دارد و معمولا دارای امکانات زیر است:

1- نمایش گرافیکی وضعیت یو پی اس ، ولتاژ، جریان ، در صد بار ، ولتاژ باتری و فرکانس مربوط به آن

۲- داشتن قابلیت برنامه ریزی در برابر وضعیتهای به خصوص بروز خطا در سیستم؛ و اعلام این آلارمها به کاربران

٣- داشتن یک جدول زمان بندی برای آزمایش سیستم با انجام برخی وظایف دستگاه و ثبت همه اطلاعات

کارت SNMPچیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کارت SNMP یو پی اس را مستقیما به شبکه کامپیوتری وصل می کند ، به صورتی که یو پی اس به یکی از دستگاههای متصل به شبکه تبدیل می شود.

معمولا کارت SNMP بين پورت ارتباطی سریال یو پی اس و شبکه کامپیوتری قرار می گیرد . اگر چه کارتهای موجود در بازار می توانند به عنوان رابط بین کنتاکتهای بدون پتانسیل یو پی اس و شبکه نیز در نظر گرفته شوند . این کارتها اطلاعات حاصل از کنتاکتها را به فرم مناسبی تبدیل می کنند تا توسط سایر دستگاههای شبکه نیز قابل دریافت باشند.

نکات قابل توجه در محل استقرار:

- از لحاظ گرما در محدوده ۳۵-۱۰ درجه باشد ( البته درجه حرارت بیشتر از لحاظ استقرار محل باطری دارای اهمیت میباشد تا UPS

- رطوبت محل کمتر از ۹۵٪ باشد. - محل استقرار دارای لرزش نباشد.

جهت تخلیه گرمای محیط که ممکن است توسط کار کرد UPS ایجاد شود ، بهتر است توسط فن گرمای مربوطه تهویه گردد. در مدلهای با کلو ولت آمپر بالای 5KVA).

 - تا حد امکان باید UPS را در محلی قرار داد تا امکان ریزش باران - آب ( در آشپزخانه ) - یا سایر چیزها روی آن وجود نداشته باشد .

- با توجه به حساسیت الکترونیکی از قرار دادن UPS در محلهای در مسیر گرد و خاک ، پرهیز شود.

- با توجه به آلارمهای UPS، جهت استفاده از انواع آلارمهای صوتی و نوری بهتر است UPS را در محلی که آلارمهای صوتی و نوری آن بسهولت قابل بررسی و مشاهده باشد قرار گیرد و از قرار دادن UPS در محل انباریها جدأ خودداری نمائید. با توجه به حساسیت حفاظتی این دستگاه لازم است جهت تامین برق مصرفی UPS حتما ارت مناسبی به UPS متصل گردد..

* با توجه به احتمال استفاده از توانائیهای نرم افزاری UPS بهتر است حداکثر فاصله UPS از SERVER مربوطه در حدی باشد که استاندارد   RS232تعیین می کند ، یعنی کمتر از ۵ متر باشد .

نظرات کاربران

نظرات خود را در مورداین مطلب مطرح نمایید