THD چیست و در UPS ها چه کاربردی دارد؟

THD یک پارامتر کیفی یا معیار اعوجاج هارمونیکی است که در واقع نشان می دهد که یک شکل موج تا چه حد شبیه شکل موج سینوسی می باشد.

تعداد بازدید: 5928

THD مخفف چیست؟

THD مخفف Total harmonic distortion به معنای  اعوجاج هارمونیکی کل است.

 

THD چیست؟

 

 اعوجاج هارمونیکی کل در واقع نشان می دهد که یک شکل موج تا چه حد شبیه شکل موج سینوسی می باشد.

THD بر حسب در صد بیان شده و هرچه مقدار آن کمتر باشد شکل موج شباهت بیشتری به سینوسی دارد و درنتیجه از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود. مصرف کننده و بارهای مختلفی وجود دارد که به دو دسته ی خطی و غیر خطی تقسیم بندی می شوند.

بارهای غیرخطی بارهایی هستند که در شبکه ایجاد هارمونیک می کنند . باید این نکته را در نظر گرفت که اگر هارمونیک های ایجاد شده حذف نشوند به شبکه برق رسانی آسیب می رسانند و  ممکن است به بارهای دیگر خطی صدمه زده یا در کار کردن آن ها اختلال ایجاد کنند.

UPS به عنوان واسط بین منبع تغذیه (شبکه) و مصرف کننده ها قرار می گیرد که از نظر فنی برای مصرف کننده ها مشابه منبع تغذیه تلقی می شود و باید دارای ویژگی و پارامترهایی مطلوب بوده و همچنین دارای THD پایین و یا همان فیلتر هارمونیکی خوبی باشند. در این حالت هارمونیک تولیده شده توسط جریان های مصرف کننده های غیر خطی به شبکه منتقل نشده و همچنین در تولید و انتقال ولتاژهای هارمونیکی به بارها مانند فیلتر عمل خواهند کرد.

نظرات کاربران

نظرات خود را در مورداین مطلب مطرح نمایید


  1. الکتریکی صادقی : الکتریکی صادقی

    سیماران چند تروخدا نحوه محاسبه یو پی اس واسه دستگاه های مختلفو یه آموزش بزار

    1. : مدیر کل سیستم

      آقای صادقی عزیز یه محتوا تو بخش عمومی با عنوان (توان برخی از دستگاه ها ی خانگی) تولید کردیم که نحوه محاسبه رو توضیح دادیم. همچنین به خواست خیلی از شما عزیزان پادکستشو هم تولید کردیم که تو قسمت رادیو سیماران در دسترسه.

  2. ناصری : ناصری

    خیلی مطالب مفید و جزیی رو برسی میکنید واقعا تشکر

    1. : مدیر کل سیستم

      انجام وظیفه است